בין אם אתם סטודנטים לעיצוב ובין אם אתם בוגרים שמתחילים את דרכם בשוק העבודה, בשלב כזה או אחר תצטרכו לעמוד מול לקוחות פוטנציאלים ולשכנע אותם מדוע כדאי להם לשכור דווקא אתכם לביצוע הפרויקט. עד כמה שחשוב להכין מצגת מרשימה (וכמובן מעוצבת), לא פחות חשוב לעשות את הפרזנטציה עצמה כמו שצריך ולהפגין ביטחון עצמי מול הלקוח, במיוחד כאשר עומדות לרשותנו בדרך כלל מספר דקות חד ספרתי...
אז איך עושים זאת?
עקרונות שיטת ה – NLP מלמדים אותנו לא מעט טכניקות שבעזרתן נוכל לשפר את הביטחון העצמי ובעיקר להציג את עצמנו בצורה חיובית. בין היתר אנחנו יכולים לדעת כיצד הצד השני חושב, מה הוא מגלם בשפת הגוף שלו, להעביר לו מסרים סמויים שיקלטו אצלו באופן עמוק יותר וכך הלאה. הדרך הכי טובה ללמוד ולהבין את העקרונות האלו היא באמצעות קורס NLP שנמשך 58 שעות בלבד, אבל יש לא מעט טכניקות שאפשר להשתמש בהן גם בחיי היום יום.
אלו הם שלושת הטיפים החשובים ביותר:
לא לנסות להילחם בפחד
גם המרצים הכי טובים ומפורסמים שמרצים ב – TED או פוליטיקאים מוכשרים לא מחוסנים לחלוטין מפני הפחד, אבל הם יודעים לקבל אותו ולא לתת לו להשתלט עליהם לחלוטין. למשל, אם אתם מודעים לכך שאתם מזיעים בזמן לחץ, קבלו את זה וכך תורידו את האבן הכבדה הזו מהלב... כמובן שאין הדבר אומר שאי אפשר להשתמש בטכניקות שיצמצמו את האפקט של הפחד, לדוגמה, להניח לצדכם כוס מים קרים או ללבוש בגדים שהם לא פחות נוחים מאשר אלגנטים...
לא לנסות להיות מי שאתם לא
הרטוריקה של "מרצים מקצועיים" היא בוודאי טובה יותר משל האדם הממוצע, אך אנחנו מכירים את התחום בו אנחנו עוסקים (החל מעיצוב אופנה ועד תקשורת אינטראקטיבית) בצורה הטובה ביותר. לכן, חשוב שנתמקד במה שאנחנו יודעים במקום ליצור את הרושם שאנחנו יותר ממה שאנחנו. כנות תעזור לנו גם במצבים בהם שואלים אותנו שאלה שלא התכוננו לגביה (אם במשך ההרצאה ואם בחלק המוקדש לשאלות חופשיות), ולהגיד "אני לא בטוח" או "עלי לבדוק זאת" לפעמיים טוב יותר מאשר לענות תשובה מגמגמת או מתחכמת.
לא להיצמד למצגת בכוח
כמו שכתבנו בתחילה, ליצור מצגת מרשימה, ולא פחות חשוב, ממוקדת, היא רק חצי מהעבודה, ולכן עלינו להיות מוכנים למצב שבו הפרזנטציה תתגלגל לכיוונים אחרים מאשר אלו שחשבנו עליהם בתחילה. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא לשנן מראש את השאלות והתשובות שעשויים לשאול אותנו ממש כמו שהיינו עושים לפני בחינות בעל פה - זאת במקום שנצטרך להתחיל לדפדף בין השקפים השונים (מה שבוודאי לא יחזק את הרושם שאנחנו יוצרים על הלקוח).
כמו כן, יש להדגיש מסר מרכזי קצר של מספר משפטים שנחזור עליו בסוף ובהתחלה והוא יהיה שורת המחץ שלנו. רצוי שהמסר יכלול את מה שאנחנו יכולים לתת, סיבה אחת או יותר מדוע לבחור דווקא בנו ואיך היכולות האלו יתרמו בסופו של דבר ללקוח.
בהצלחה!