שוק העבודה, כפי שאנחנו יכולים לראות, משתנה בשנים האחרונות בקצב מאוד מהיר. כל מה שהכרנו מהעבר הוא אומנם עדיין רלוונטי אך נוספו לכך עוד שורה של רבדים שבעבר לא היו קיימים ואנחנו צריכים להתייחס אליהם.
דוגמא טובה לכך אנחנו יכולים לראות בכל מה שקשור לעולם העיצוב. בעבר היה די ברור שמעצבים עובדים במשרד, בין אם בתור שכירים ובין אם בתור עצמאיים. היום נוספו לכך עוד מספר אפשרויות אשר יש מי שמעדיף אותם. צריך לומר זאת לכל מי שבוחר לפנות ללימודים בתחום ורוצה לעסוק בו.
הרבה פעמים, צעירים וצעירות שנרשמים אל לימודים בתחום העיצוב מגיעים עם חלומות גדולים ובצדק, אחרת אין טעם שישקיעו מזמנם וכספם בשביל ללמוד, אך הם צריכים לדעת את האפשרויות שעומדות לרשותם בשביל להגשים את החלומות האלה, ולשם כך הם צריכים להכיר את שוק העבודה המודרני שהתהווה בשנים האחרונות.
לפני שנסביר על שוק העבודה בהקשר לעולם העיצוב, חשוב להדגיש, מדובר בשוק דינמי, כלומר, אנחנו יכולים לצפות לשינויים נרחבים, בין אם במוקדי העבודה, סגנונות וכדומה, וכן כמובן בשכר אותו נוכל לקבל בכל מקום ובכל פוזיציה בה נהיה. השינויים שהתרחשו אינם חד כיוונים ואינם קבועים. בזכות השינויים הטכנולוגיים הרבים שהתרחשו בתחום וממשיכים להתרחש, הרי שאנחנו יכולים לצפות שאכן המצב עוד ישתנה בעתיד.
מה השינויים שהתרחשו וכיצד זה משפיע על שוק העבודה
באופן עקרוני, אנחנו יכולים לראות שלושה שינויים משמעותיים בשוק העבודה.
שינוי ראשון, כניסת האינטרנט לחיינו, הביאה לידי כך שאנחנו יכולים לבחור בין עבודה כשכירים לבין עבודה כעצמאיים וכן אנחנו יכולים לעבוד בתור פרילנסרים. ההבדל הוא, שבתור פרילנסרים אנחנו יכולים לעבוד עם חברות מסוימות, לא להיחשב כעובדים שלהם. זה שינוי בכל הקשור לתנאי שכר, תנאים סוציאליים וכן למחויבות שלנו כלפיהם ולהיפך.
הכניסה של האינטרנט לחיינו, גם יצרה עבורנו אפשרויות ייחודיות. למשל, אנחנו יכולים להציע את מרכולתנו לכל העולם. דרך אתרים שונים אנחנו יכולים להגיע לקהלים בינלאומיים. אנחנו יכולים לעבוד מהבית ולבצע שיווק עצמי בצורה מאוד פשוטה ונוחה. בכלל כל התחום של שיווק ופרסום הפך להיות הרבה יותר פשוט ונוח לכל מי שבוחר לעבוד כעצמאי.
שינוי שני, אנחנו יכולים לראות יותר ויותר בתי ספר ומכללות שעוסקות בתחום, מה שיוצר היצע גדול יותר של מעצבים, מצד שני, צריך לומר, יש הרבה יותר מודעות לנושא מאשר בעבר, יש הרבה יותר גישה אליו, גם מבחינה תקשורתית וגם מבחינה ציבורית.
שינוי שלישי, בזכות האינטרנט ובזכות תוכניות הלימודים, סגנונות העיצוב משתנים, מתרבים, יש הרבה יותר קשר לדברים שנעשים בעולם, מה שמאפשר ניידות רבה יותר מאשר בעבר. לראיה, הרבה יותר מעצבים ישראלים עובדים עם חברות בינלאומיות ופועלים בשווקים בינלאומיים, דבר שלא היה בעבר.