בימים אלה שומעים המון על הדפסות תלת מימד. מכוניות המודפסות ב-D3, פרוטזות ומנועים המודפסים ב-D3 והשבוע גם שמענו על לב מלאכותי שהודפס בארץ ב-D3. כאשר טכנולוגיה זו של העידן החדש הולכת ומתפשטת ומגיעה לטווח כה רחב של מוצרים, איך אפשר שלא תשפיע גם על עיצוב הפנים?
הדפסת תלת מימד מסוגלת להפוך מודל דיגיטלי תלת מימדי לאובייקט מוצק, תוך שהיא בונה אותו שכבה אחר שכבה. טכנולוגיה זו, אשר הומצאה לראשונה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, מצאה את דרכה לחיי היומיום שלנו – גם בענף האדריכלות ועיצוב הפנים והיא מאפשרת לתת מענה מיטבי גם לסטודנטים במסגרת לימודי עיצוב פנים או לימודי אדריכלות המתמודדים עם הדרישות להציג מודלים מעוצבים כחלק ממסלול הלימודים.
יותר ויותר אדריכלים ומעצבי פנים משתמשים י בהדפסות D3 כדי ליצור עיצובים חדשים וייחודיים שיעניקו לאווירה הכללית של הנכס מראה מודרני וקוסמופוליטי של ממש.
עד להמצאת המדפסת התלת מימדית
לפני כניסתה של המדפסת התלת מימדית לחיינו, סטודנטים במסלול אדריכלות ועיצוב פנים, התנסו בתהליך עיצוב מורכב שהיה מעורב בעבודת כפיים. היה עליהם לתרגם את השרטוט שתכננו ולהעבירו מהנייר אל העולם הממשי.
העבודה הידנית – שבמהלכה המעצבים השתמשו בחומרים שונים כמו חימר, גב או קרטון, על מנת לבנות את המודל המתוכנן – גזלה המון זמן, יצרה בלגן והייתה לא פעם מתסכלת למדי.
וכאשר מדובר בסטודנטים, אלה כמובן עדיין לא רכשו עדיין מיומנות בתחום, ונשלחו לא פעם על ידי המורה לבצע שוב ושוב שינויים במודל שלא ענה על הדרישות. המשמעות הייתה לשוב לשולחן השרטוט, לשנות את התוכנית בהתאם להוראות ולבנות את המודל מחדש ידנית, בתקווה שהפעם המודל יקבל אישור.
היום, בעזרת מדפסת D3, ניתן ליצור אב טיפוס חדש בקלות ובמהירות, ולנצל את הזמן היקר באופן הרבה יותר יעיל. במקום להראות למורה, או ללקוח, את השרטוטים, אפשר להציג בפניהם את העיצוב הפיזי. בדרך זו ניתן להשיג הבנה טובה באשר למראה הסופי של המוצר.
טכניקת עיצוב שאין דומה לה
הדפסה תלת מימדית מאפשרת למעצבים ליצור מודלים בטכניקה שאין דומה לה:
- מדפסת D3 מעניקה למעצבים חירות לעצב כמיטב דמיונם, ומשחררת אותם מהמגבלות הקונבנציונליות. לדוגמה, עיצוב בהשראה של טכניקת קיפול הנייר היפני, שמאפשרת ליצור הדפסות של דוגמאות מחזוריות עם שינויים הרמוניים עדינים.
- עם הדפסת D3, מעצבים כבר לא מוגבלים על ידי כל מיני מגבלות טכניות של כל אובייקט שהוא. הם יכולים לשחרר את פרץ היצירתיות שלהם, ולהכין עיצובים ייחודיים שלא היו אפשריים בעבר עם טכניקות הייצור הקונבנציונליות.
- העיצוב והייצור הדיגיטלי, תורמים לתהליך תכנוני מהיר וגמיש. תכנון של מוצר יחיד ומיוחד שהמעצב מתכנן, מוצג בפני הלקוח (או המורה), ולאחר קבלת האישור הסופי המוצר יודפס ב-D3.
- ייצור יעיל – הדפסה תלת מימדית מעניקה יתרון חשוב מבחינת ייצור בר קיימא. זאת, מכיוון שההדפסים נעשים מחומרים ביו-פלסטיים, ובתהליך הביצוע כמעט ולא נוצר חומר מבוזבז. כל מוצר או אצווה שמודפסים, יכולים להיות ייחודיים. כלומר, המעצב יכול להכין אינספור איטרציות (חזרות) ולקבל את המוצר הטוב ביותר, לפי הטעם שלו.
- הדפסת D3 גם חוסכת זמן רב כי ייצור של חלק אחד יכול להסתיים בתוך כמה שעות, לעומת הימים והשבועות שנדרשים בשיטות המסורתיות.
- טכנולוגיה קלה וזמינה – מדפסת D3 בסיסית ניתן להתקין בקלות בכול סדנה או סטודיו. גם אם המעצב מתכנן חפצים גדולים כמו רהיטים, ניתן בקלות לייצר את הרהיט במיקור חוץ. טכנולוגיה זו אפשרה למעצבי פנים ולאדריכלים רבים לעצב רהיטים ואביזרים מותאמים אישית, שמעניקים לחלל מראה קלאסה מותאם ללקוח. הם כבר לא צריכים להיות תלויים רק בהיצע שזמין בשוק.
- אפשרויות להתאמה אישית – בנוסף לעובדה שמעצבים יכולים ליצור עיצובים ייחודיים מותאמים אישית ולהציגם בפני הלקוחות, הם חופשיים גם להציע ללקוחות לבחור את הצבע ואת הגודל של המוצר, תוך שמירה על עיצוב זהה.
לסיכום, הדפסה תלת מימדית היא טכניקה אידיאלית לעיצוב הפנים. באמצעות פריטים מודפסים ב-D3, ניתן לקשר בין הפונקציונלית של הרהיט לבין צורה ייחודית שתוכל ליצור הצהרה עיצובית בולטת, כמו גם ליצור נקודות מיקוד מיוחדות ברחבי הבית, שיציעו ללקוח חוויות חדשות לחלוטין בתחום עיצוב הפנים.