מאת: סיימון תמיר
עיצוב פנים נחשב לתת תחום באדריכלות המתייחס ומספק מענה לצרכי תכנון, שינוי ועיצוב חללים פנימיים עד לרמת הפרטים הקטנים ביותר. תפקידו של מעצב הפנים הוא להתאים באופן מיטבי את החלל המעוצב לצרכי השימוש בו לנוחות האנשים השוהים או עובדים בו. התהליך כולל לימוד ואיפיון בשלבי הפרויקט הראשוניים של מגוון הצרכים המשתנים של הדיירים או העובדים. בהתאם למאפיינים אלה, עליו לתכנן באופן מיטבי את החלל וזאת תוך ניצול יעיל של תנאי וגודל המקום ותוך יצירת הרמוניה בין פריטי הריהוט השונים אשר מוצבים בתוכו.
בין היתר עוסק התכנון בהשפעה על הסביבה בה שוהה האדם במרכיבים רחבים כמו צפיפות, תנועה, תנאי תאורה, אוורור ומיזוג, אקוסטיקה, אסטטיקה, מאפיינים תרבותיים, נוחיות ונגישות, וכלה בפרטים כמו ריהוט, מטבחים, חדרים רטובים, טכסטיל, צבע, ריצוף, מנורות, פרטי בנין ועוד. מטבע הדברים – לעיצוב הפנים יש השפעה גדולה מאד על הצלחת הפרויקט כמו גם על התקציב והעלויות.
פעם והיום
במאה הקודמת הייתה מקובלת התפישה הקלאסית הישנה שתפקידו של מעצב הפנים נוגע יותר לתחום הום-סטיילינג, ועליו להתאים את מראה הבית או המשרד לטעמו, רצונותיו ותפיסת עולמו של הלקוח. את חלוקת המרחבים הותירו לאדריכל. רבים עסקו ועוסקים גם היום בעבודה מול לקוח פרטי בתכנון שיפוץ דירה, עיצוב משרד או מרחב עסקי כמו חנות, ומסעדה.
השינויים המתחוללים בשוק הנדל"ן העולמי מתחילת מאה ה-21 הכניסו מרכיב חדש למערכת השיקולים בעיצוב הפנים – זהו המרכיב העסקי/כלכלי/טכנולוגי. כלומר – נכסים רבים נרכשים היום לצרכי השקעות נדל"ן ועל מעצב הפנים החדש להיות בעל יכולת לתת מענה תכנוני שמאפייניו מושפעים מעלויות השקעה, מהירות ביצוע ואפקטיביות כלכלית בנוסף לשיקולים קלאסיים של אסטטיקה, סגנון ונוחות.
הטכנולוגיה משפיעה
מרכיב נוסף הוא המרכיב הטכנולוגי שהופך את תחום הבניה לפשוט וגמיש בזכות חומרים חדישים וטכנולוגיות חכמות. מרכיבים שבעבר נחשבו מסובכים כמו אינסטלציה, חשמל, תקשורת, קירות פנימיים, מיזוג, תקרות, מדרגות, מטבחים, הצללה, ריהוט ואחסון וכיו"ב, הפכו כיום לקלים לביצוע וכך גם לתכנון. לא רק זאת, אלא שמרכיבי "הבית החכם" הנשלטים באופן ממוחשב מחייבים אלמנטים תכנוניים חדשים שלא היו מוכרים לפני עשרים שנה. אלה דורשים ממעצב הפנים בן זמננו להיות בעל ידע רב בתחומים טכנולוגיים כדי לתת מענה לצרכים. המשמעות ברורה: תכנון יעיל נכון ואפקטיבי תוך היכרות רחבה עם מרכיבים, חומרים וטכנולוגיות יוזיל באופן משמעותי את העלויות.
מגמות חדשות בעיצוב פנים
אלחנן מנדל, מעצב פנים ואמן עוסק ב- 12 השנים האחרונות בתכנון ועיצוב פנים באירופה (רוסיה, בלגיה, גרמניה, ספרד), מפרט מה הן ההתמחויות הנדרשות כיום ממעצב פנים תחת הכותרת של תכנית הכשרה D4D (Design for Demand). "לשוק הנדל"ן ולמשקיעים יש דרישות שונות מבעבר ומתפתחת דרישה עצומה למעצבי פנים מומחים שייתנו פתרונות", אומר מנדל. "מתוך הבנה לדרישה זו, הכשרת מעצבי פנים חייבת להתמקד סביב תפיסה מכוונת עסקית". בתכנית ההכשרה מושם דגש על תכנים כגון ״פליפ״ Flip - שעיקרה הכנסת תוכן חדש למרחב בזמן קצר והשקעה נמוכה לצורך השבחת נכסים. "האורבאניזציה המואצת יצרה טרנד ענק וצורך עצום בתכנון יחידות מגורים קטנות מתוך דירות גדולות ולופטים לצרכי תיירות ולמגורי צעירים" מפרט מנדל. תחום נוסף הוא ״פרנשייז דיזיין״ Franchise design – שעיקרה הטמעה ואדפטציה של עקרונות מותג קיים בחלל חדש לעסקים מתרחבים. לדוגמא: רשתות מסחר ושירותים, חברות ציבוריות בתי מלון ורשתות מסעדות. מנדל מוסיף: "מעצב פנים הופך למרכיב משמעותי בתכניות עסקיות ובהשקעות נדל"ן. ככל שהשוק הזה יגדל כך יגבר הצורך במעצבי פנים שיודעים לתת מענה אפקטיבי". .
עוד על תכנית הכשרה למעצבי פנים, לחץ: Design for Demand
כותב: שמעון (סיימון) תמיר