שינויים בלימוד הרוח
כולם בישראל יודעים כי מקצועות ריאליים כמו תכנות, הנדסה ומדעי המחשב מבוקשים מאוד במוסדות האקדמאיים. הביקוש נובע משכר גבוה וחברות רבות שהסטודנטים יכולים להשתלב בהם לאחר סיום לימודיהם.
המכללות מול האוניברסיטאות
ישנם מכללות שמתמקדות ומתמחות בתחום הנדסה כמו המכללה למנהל, המכללה האקדמית להנדסה וכמובן הטכניון שהוא המוסד המוביל ללימודי הנדסה בפרק זמן של 4 שנים אינטנסיביות. אך מה קורה עם שאר הסטודנטים? לא כולם יכולים ללמוד מדעי המחשב ולא כולם מצליחים ללמוד פיזיקה ומתמתיקה ברמה גבוהה. למרות שהמדינה מתמקדת בתחומים הללו, שהם אכן מקצועות שמפתחים את תעשיית ההייטק בישראל צריכים גם מקצועות נוספים בישראל כמו היסטוריה, לימודי שפות, תאטרון ולפעמים גם תקשורת. מקצועות אלה בשל הביקוש הנמוך והתחרות הנמוכה תנאי הקבלה נמוכים יותר ולכן נדרש ציון פסיכומטרי נמוך של בין 500 ל-600 בלבד בניגוד לתחומי ההנדסה הנדרשים 600 - 700 ולעיתים ברפואה אף מעל ציון זה.
מה יעשו הפקולטות ללימודי הרוח?
הפקולטות ללימודי הרוח מעוניינות לעלות את מספר הנרשמים ללימודי הרוח כדאי שיהיה להם המינימום הנדרש לפתיחת קורסים. אם כל הכבוד זה לא כל כך נעים לראות כיתה עם עשרה סטודנטים ואף מתחת לזה. אלו נחשבים לימודים עם יחס אישי אך כמות הסטודנטים הדלה לא מניבה מספיק כספים לאוניברסיטאות. הפקולטות החליטו להמציא עצמם מחדש. איך זה בא לידי ביטוי? לחייב את הלומדים הנדסה להשתתף בקורסים ללימודי הרוח. מוסדות אחרים כמו אוניברסיטת חיפה החליטו לפתוח קורסים מתוקשבים אשר הסטודנטים לומדים מהבית קורסים ונבחנים אף מהבית. האפשרויות הללו באמת בלתי מוגבלות.
שילוב בין הנדסה ולימודי הרוח
כפי שצוין קודם לכן המחויבות מצד הסטודנטים ללמוד לימדוי הרוח יכולה להיות טבוה בהזנקת מספר המשתתפים בקורסים אך לא בטוח שהסטודנטים עצמם יתלהבו מהעניין ואף יתמרמרו על הפעילות הזו ויראו אותה כמו עול. כידוע יש תלמידים שאהבו יותר תנ"ך וספרות ויש כאלה שאהבו מתמתיקה ופיזיקה. לכן כאשר אדם מתמחה בתחום מסוים הוא רוצה להשקיע את כל זמנו באותו תחום לימודים.
אם זאת יש נקודות אור מסוימות, יפעת, רואה חשבון בתל אביב, מספרת כי את לימודיה לראיית חשבון שילבה עם מספר קורסים בלימודי הרוח. היא מציינת כי הם הקלו על הלימודים שלה והרגישה כי באמצעותם הצליחה לפתח את התקשורת עם לקוחות ומעבר מהסתכלות בראיית מיקרו לראיית מאקרו. גם ירון שהחליט לשלב בין לימודי כלכלה ולימודי מזרח אסייה מספר כי השילוב היה בשבילו טבעי כמו כפפה ליד וסייעו לו לאחר סיום התואר באוניברסיטת חיפה לעבוד בחברה בינלאומית הכוללת נסיעות מרובות לסין.
עתיד ורוד ללימודי הרוח?
העתיד אולי לא ורוד ללימודי הרוח אך כפי שתחומי לימודים אחרים מתפתחים כל הזמן כמו לימודי עיצוב פנים, לימודי מזרח אסיה ואפילו מדעי המחשב כך גם הפקולטות ללימודי הרוח יצטרכו לעשות שינוי תודעתי ואף שינוי בתכנים כדאי למשוך אליהם סטודנטים חדשים.