עיצוב הוא תמיד עבודה יצירתית, מרתקת ובעיקר מספקת מאוד, גם בהיבט הכספי וגם באספקטים חשובים אחרים. כשהמוצר אותו אנחנו מעצבים הוא מכונית, האתגר גדול במיוחד ואיתו גם הנחת שמייצרת ההתבוננות במעשה ידינו נע בכבישים. באופן טבעי הדרך עד לתפקיד כמו מעצב מכוניות מצליח הינה ארוכה - וכדאי להכיר את התחנות העיקריות בה.
אילו תכונות נדרשות ממעצב כלי רכב מצליח?
כשאנחנו מסתכלים על מכונית חדשה נוצרות אצלנו תחושות שונות. באופן טבעי נהיגה ברכב כזה או אחר מייצרת גם היא סט של תחושות, כשהשאיפה של אנשי המקצוע שעומדים מאחורי עיצוב אותה מכונית היא כמובן שתהיה הרמוניה בין החוץ לבין הפנים. טויוטה אייגו למשל גורמת לכמעט כל מי שמתבונן בה להרגיש רוח נעורים וחיבור מובהק לכאן ולעכשיו, וכשנוהגים בה התחושות הבולטות הן יציאה מהשגרה, רעננות ואפילו חוצפה. מן הסתם מי שנוהג באייגו או מסתכל עליה לא תמיד ידע להסביר לעצמו מדוע נוצרו אצלו התחושות הנ"ל, וברוב המקרים גם אין לו עניין לפענח את שורשי העיצוב, שבמקרה של האייגו הוא תרבות יפנית עדכנית - אבל עבור מעצב בקיאות במגוון רחב של תרבויות הינה קריטית.
תכונות נוספות הן יכולת לממש חזון, כלומר להפוך ערכים לעקרונות עיצוב שניתן ליישם בפועל, וכן קשב מלא לצרכי הלקוח, כלומר יצרנית המכוניות (שהרי אם למשל יצרן רכב מעוניין במכונית משפחתית סולידית, עיצוב ברוח התרבות היפנית העדכנית כמו זה של טויוטה אייגו אינו רלוונטי, ובאופן דומה רכב שטח ייתרם מחזות אגרסיבית אבל מכונית משפחתית קטנה לאו דווקא).
איך הופכים למעצב מכוניות?
מכונית, חשוב להבין, היא לא קופסה שמעבירה אותה בנוחות ובמהירות מנקודה אחת לנקודה שנייה אלא הרבה יותר מזה. מכונית היא סמל סטטוס, מכונית היא דרך להביא לידי ביטוי את מי שאנחנו, מכונית היא אוסף של רגשות רצויים ותחושות חיוביות שנשאף להן בכל נסיעה, מכונית היא גם טכנולוגיה ובנוסף לכל הנ"ל העיצוב שלה חייב לתרום ליעילות ולביצועים - ובהתאם כדי להפוך למעצב מבוקש בתעשיית הרכב נדרשת לא רק אישיות מתאימה אלא גם לימודים ממושכים.
השלב הראשון הוא לימודי עיצוב, עם דגש על לימודי עיצוב תעשייתי. כדאי לדעת כי ישנו מגוון רחב למדי של תוכניות לימוד בתחום העיצוב התעשייתי, וכולן מכשירות בוגרים שיכולים להיות אנשי מקצוע מעולים (ובפרט אם ימשיכו להתפתח כל העת באופן עצמאי) - אבל למי שמכוון גבוה במיוחד והחלום שלו הוא לעצב מכוניות, כדאי לבחור בתוכנית לימוד מעמיקה דוגמת המסלול התלת שנתי שמשלב גם לימודי BA (שהרי כאמור הרחבת האופקים הופכת מעצבים לבעלי יכולות גבוהות במיוחד, ובפרט בתחום עיצוב הרכב).
השלב הבא הוא לימודים במוסד שמתמחה בעיצוב רכב. באיטליה ישנם מספר בתי ספר מעולים בתחום זה, שבאופן טבעי תנאי הקבלה אליהם מעמידים רף גבוה מאוד - תיק עבודות איכותי שגובש במסגרת לימודי העיצוב התעשייתי הוא קרש קפיצה אפקטיבי מאוד למי שרוצה לעבור את הרף הגבוה. במהלך לימודים שכאלה סביר להניח שתיצרו קשרים עם אנשים בתעשיית הרכב ועיצוב הרכב, ובדרך כלל לאחר השלמת לימודים מתקדמים אלה יידרש גם סטאז' כדי לרכוש ניסיון בפועל, שבלעדיו לא ניתן באמת לעצב כלי רכב, גם לא עם כישרון עצום וידע רחב היקף במיוחד.
תשומת לב לכל פרט ופרט
הדבר העיקרי שאותו רוכשים במהלך ההתמחות הוא ההבנה המעמיקה לגבי חשיבותו של כל פרט ופרט בעיצוב הרכב, ובפרט במרחב הפנימי. כך למשל טויוטה אייגו מתאפיינת בקונסולה מרכזית שצורתה טרפז, כדי להעביר מקסימום מידע בנוחות. למטרה זו גם נבחר גימוט מט מונע השתקפויות, והטבעת המרכזית זכתה לתאורה ייחודית. דגש נוסף הוא פונטים גדולים של כל פריטי המידע.
כפי שניתן לראות הדרך אל משרת מעצב מכוניות ארוכה, מורכבת ומחייבת השקעת משאבים רבים - אבל הסיפוק בהחלט הופך את ההשקעה לכדאית.