עולמות העיצוב, הדפוס והשיווק אחד הם והם תומכים אחד בשני על מנת לקדם עסקים, מיזמים עסקיים ורעיונות עסקיים ואידיאולוגיים כאחד. בשורות הבאות ריכזנו עבורכם מידע מורחב על הקשר הישיר והעקיף בין עולמות העיצוב, הדפוס והשיווק.
בפתח הדברים, חשוב לנו לציין ש- מאמר זה נכתב ע"י דפוס דימונה הנחשב לאחד מבתי הדפוס המשוכללים והמקצועיים ביותר בישראל. ענף הדפוס, הסבירו לנו בדפוס דימונה, החל את דרכו על מנת לאפשר הדפסה כמותית של תורות שונות מסביב לעולם, כאשר אחד מהספרים אותם הדפיסו בכמות הגדולה ביותר של עותקים מאז המצאת הדפוס הינו ספר התנ"ך היהודי השייך לכולנו. ברגע שמהפכת הדפוס התבססה בעולם, תוצרי הדפוס הלכו והשתכללו והם כללו גם עלוני הדפסה בצבע אחד אשר נועדו לקדם רעיונות חברתיים כאלו ואחרים. לאורך השנים, מכונות ההדפסה הלכו והשתכללו ויחד איתם גם תוצרי הדפוס, כאשר המהפכה האמיתית התרחשה כאשר החלו להדפיס בצבע על גבי ניירות כרומו המיועדים לכך. בשלב זה, ענף הדפוס קיבל תפנית משמעותית והפך לחלק אינטגראלי ובלתי נפרד מעולם השיווק והפרסום כפי שהוא מוכר לכולנו כיום.
תוצרי דפוס שיווקיים מחייבים עיצוב גרפי
באמצע המאה הקודמת (המאה ה-20), ענף הדפוס החל להנפיק תוצרי דפוס צבעוניים אשר יועדו למגוון רחב של מטרות שיווקיות, כאשר כל תוצר דפוס חייב בעיצוב גרפי שבתחילת הדרך יושם באמצעות גלופות הדפסה, כאשר המעצבים הגרפיים היו מניחים גלופות דפוס על גבי הנייר שמשם עשה את דרכו למכונות הדפוס. בהמשך, עם כניסת המחשבים האישיים אל תוך חיינו, עולם העיצוב הגרפי (שעד אז היה ידוע בכינוי גרפיקה), קיבל אף הוא תפנית חדה ותוצרי הדפוס זכו לעיצובים מודרניים ומרהיבים יותר.
עולם הדפוס המוכר לנו כיום, עבר מהפכה נוספת בשלבי המאה ה-20, כאשר החל השימוש במדפסות הדיגיטליות המסוגלות להדפיס כמויות קטנות יותר של תוצרי דפוס מאילו אשר היו נדרשים להדפסה בשיטת הדפוס המסורתית (דפוס אופסט). מהפכה זו התלוותה לשכלולים שונים בתעשיית הדפוס עם כניסתם של מכונות חיתוך, מכונות דפוס פולטר להדפסות ענק ומכונות דפוס מתקדמות יותר המסוגלות להגיע לאיכויות הדפסה שטרם נראו. כיום, כל תרחיש שיווקי-פרסומי כזה או אחר, מבוסס ברובו על עיצוב גרפי התורם להעברת המסרים השיווקיים – פרסומיים. על אף המהפכה הדיגיטלית הקושרת את עולמות השיווק לרשת האינטרנט ולכל פלטפורמות הפרסום והשיווק בה, תוצרי הדפוס ממשיכים להוות חלק בלתי נפרד מכל פעולת שיווק מאסיבית הדורשת גם הפקה והדפסה של תוצרי הדפסה כאלו ואחרים.
לסיכום, קיים קשר הדוק ובלתי ניתן להפרדה בין עולמות העיצוב הגרפי, תעשיית הדפוס וענף השיווק והפרסום. קשר הדוק זה בא לידי ביטוי בכל קובץ גרפי הנשלח ממחשביהם האישיים של המעצבים הגרפיים אל מכונות ההדפסה המתקדמות המצויות בבתי הדפוס המובילים ביותר.