במערכות יחסים רבות יש חשיבות לרושם הראשוני שנוצר אצל אחד מן הצדדים לגבי הצד השני ברגע שבו נוצר הקשר ביניהם. בעיקר נהוג לעסוק בשאלת הרושם הראשוני כאשר מדובר על מערכות יחסים זוגיות, למשל כאלה שהתחילו בבליינד דייט; הרי אין ספק שגבר שירצה לעשות רושם ראשוני חיובי על בת זוגו בדרך כלל יעדיף להתלבש כראוי ולהתיז על עצמו בושם יוקרתי מאשר להגיע בבגדי ספורט מיוזעים אחרי אימון כושר אינטנסיבי.
גם כאשר מדובר במערכות יחסים של עסק ולקוח, יש משמעות לרושם הראשוני. כך לדוגמה לקוח פוטנציאלי שנכנס למשרד ובתוך מספר שניות מבחין בערימות של קלסרים, שכבת אבק עבה וכתמי קפה על הספה יקבל רושם ראשוני שונה לחלוטין מאשר אילו ייכנס למשרד מסודר, נקי, עם מוסיקה נעימה, מאוורר תקרה שקט וגופי תאורה מחומרים ממוחזרים. אם בעל המשרד ירצה להמשיך את מערכת היחסים עם הלקוח ל"דייט" נוסף, בוודאי ירצה להשקיע בעיצוב כדי ליצור רושם ראשוני חיובי.
איך עושים את זה כמו שצריך? הנה כמה רעיונות.
שמירה על סדר וניקיון
אין דבר שפוגע ברושם הראשוני יותר מאשר בלגן ולכלוך. אמנם הסדר והניקיון תלויים בבעל המשרד ולא במעצב הפנים (אלא אם מדובר באותו אדם), ועדיין למעצב יש השפעה על האפשרויות העומדים בפני העובדים במשרד לשמור על סדר וניקיון: פחי אשפה גלויים ונסתרים, תכנון די מקומות אחסון למסמכים, ציוד וחומרי ניקיון וכו'.
ללכת עם הקדמה
אם מדובר במשרד שקיים כבר מספר שנים, ראוי לזכור שהעולם מתקדם, משתנה ומתפתח, וכדאי שעיצוב המשרד ישקף זאת. כך למשל עבור לקוחות פוטנציאליים רבים קלסרים וניירת נתפסים כמיושנים בעידן הטאבלטים (ולכן לכל הפחות כדאי להצניע אותם מעין המבקרים במשרד). כמו כן כדאי להציע אינטרנט אלחוטי בפינת ההמתנה עבור אלה שאינם מעוניינים לעיין במגזינים שזרוקים על שולחן הקפה עוד מהניינטיז.
טרנד המודעות הסביבתית
בעידן בו יותר ויותר אנשים עוברים לטבעונות ומקפידים לשמור על כדור הארץ מפני נזקים לסביבה, למה לא לשלב אלמנטים ירוקים בעיצוב המשרד? כך למשל ניתן להציב במקום מוגדר פחי מחזור לנייר ו/או לסוללות, להתקין מאוורר תקרה במקום או בנוסף למזגן רגיל, ואפילו לפזר ברחבי המשרד אלמנטים העשויים מחומרים ממוחזרים, החל בגופי תאורה וכלה ברהיטים.
סיכום
הרושם הראשוני שנוצר אצל לקוחות פוטנציאליים יכול להשפיע על החלטתם להמשיך את מערכת היחסים עם העסק או לא. עם זאת, אין צורך להשקיע בשיפוץ כולל ועיצוב מההתחלה, וגם לא צריך לאלץ שילוב של חומרי גלם יוקרתיים כדי לעשות רושם מוגזם. בהחלט אפשר להשיג את הרושם הראשוני החיובי הרצוי גם באמצעות שינויים קטנים יחסית בעיצוב, והרעיונות שהובאו לעיל הם רק חלק קטן מן האפשרויות.
העזו, היו יצירתיים, שימו את עצמכם לא רק בנעלי המשרד או המעצב אלא גם בנעלי הלקוח. ככל שתיצרו רושם ראשוני טוב יותר, כך תגדילו את סיכויי המשרד להמשיך ל"דייט" נוסף עם לקוחותיו.