בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בתפיסת מערכת החינוך את הסביבה הלימודית בה גדלים ילדי הגנים ובתי הספר. זאת, מתוך הבנה כי לעיצוב החדרים, החללים והסביבה כולה יש השפעה על ההישגים שאליהם מגיעים התלמידים. על כן לצד שינויים בתכניות הלימודים ובשיטות הלימוד ניתן להבחין גם בהבדלים עיצוביים משמעותיים.
כך לדוגמה אדם שנולד בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת יזכור בוודאי כיתות לימוד עם שולחנות, כסאות ולוח, לכל היותר ארון מתכת נעול בפינת הכיתה – אולם עם היכנסו של אותו אדם לכיתת לימוד היום, הוא יבחין במחשב, מקרן, גופי תאורה, פינת משחקים וספרים ועוד.
מה השתנה בעיצוב סביבות הלמידה?
התובנה המרכזית שהובילה לשינויים העיצוביים המתוארים לעיל ורבים אחרים היא שלחלל בו נמצאים התלמידים במשך שעות רבות מדי יום יש השפעה על היכולת שלהם לספוג אינפורמציה ועל המוטיבציה שלהם להיות מעורבים בדברים הנעשים בכיתה. היישום בפועל של תובנה זו, שאגב איננה ייחודית למדינת ישראל אלא ניכרת במערכות חינוך במדינות רבות בעולם, מאפשר עיצוב סביבות למידה המאפשרות לתלמידים ללמוד בנוחות, בהנאה ותוך כדי אינטראקציה באמצעותה הם מגלים ומבטאים את יכולותיהם וכישוריהם.
כפועל יוצא, המסקנה היא שעיצוב נכון של סביבת הלימודים עשוי לעודד את רצונם של התלמידים ללמוד, ומכאן קצרה דרכם אל ההישגים הנכספים.
על פי מה מעצבים סביבות למידה?
כבכל תחום עיצובי, גם עיצוב סביבות למידה מושפע ממספר פרמטרים עיקריים:
- תנאי השטח, באופן טבעי, הם הבסיס לעיצוב החלל: האם מדובר בכיתת בית ספר או בגן ילדים, מה גודל החלל, האם הוא חשוף לשמש ומחייב הצללות או מוצל ומצריך התקנת גופי תאורה, באילו צבעים כדאי לעשות שימוש וכדומה. במובן זה, עיצוב סביבות לימודים מתייחס לא רק לכיתות לימודים אלא גם לחללי למידה אחרים, כמו חדרי ריפוי בעיסוק, כיתות העשרה, כיתות חינוך מיוחד וכדומה.
- מספר הנפשות אותן צפויה סביבת הלימודים לשרת: מערכת החינוך בישראל ידועה לשמצה במספר התלמידים הרב הנדחס לכיתה אחת, אולם יש גם כיתות קטנות והעיצוב שלהן הוא אחר לחלוטין. ולא רק התלמידים משתמשים בסביבת הלימודים הזו, אלא גם צוות ההוראה – וחשוב שהעיצוב יתן מענה הולם לא רק ללומדים אלא גם למלמדים.
- מאפייני התלמידים וצוות ההוראה: האם בסביבת הלימודים המדוברת צפויים להשתמש תלמידים מאותה שכבת גיל או משכבות שונות, האם צוות ההוראה קבוע או מתחלף וכדומה.
- אפשרויות שימוש באלמנטים נוספים: אם מדובר בסביבת למידה דינאמית, כגון כיתה בה מתקיימים טיפולים לילדים עם בעיות קשב וריכוז, אזי יש להתקין בה לא שולחן וכסא אלא מזרנים ומתקני משחק. במקרים אחרים, יתכן שהכיתה הסגורה מקושרת לחצר פתוחה ואז ניתן לתכנן קשר עיצובי בין החללים.
לסיכום
עיצוב סביבת למידה הוא תחום שמרתק מעצבי פנים ואנשי חינוך כאחד. ככל ששיפור העיצוב של סביבת הלימודים מוביל להישגים גבוהים יותר, ניתן לשער שהוא ימשיך ויתפתח בשנים הקרובות.